مديريت فرآيند پارس مديريت فرآيند پارس .

مديريت فرآيند پارس

ارزيابي فرآيندهاي جاري سازمان، پس از فاز تحليل فرآيند

ارزيابي فرآيندهاي جاري سازمان، پس از فاز تحليل فرآيند

پس از تحليل يك فرآيند در سازمان، ارزيابي فرآيند جاري در دستور كار قرار دارد. هدف از اين ارزيابي، تشخيص علل اصلي مشكل در فرآيند جاري است. پس از تحليل فرآيند جاري، ممكن است احساس كنيد با دلايل ريشه اي مشكلات فرآيند جاري كاملا آشنا شده ايد، اما انجام اين مرحله (ارزيابي فرآيند جاري) مهم است. اگر ارزيابي را انجام دهيد ممكن است متوجه شويد كه دلايل اصلي يك موضوع بسيار متفاوت با آن چيزي است كه در ذهن خود داشته ايد.
مراحل ارزيابي يك فرآيند به شرح زير است:


1.    ارزيابي هاي اوليه و اهداف تعيين شده را بررسي كنيد.
هر نوع اطلاعات جديدي كه در زمينه تحليل فرآيند موجود به دست آمده بود را بررسي كنيد و اگر به اين نتيجه رسيديد كه اطلاعات قبلي نياز به بازنگري دارد، اين كار را انجام دهيد.


2.    برداشت هاي اوليه مشاركت كنندگان درباره نقاط قوت و ضعف و بهبودها را capture كنيد.
مسلما در اين لحظه، يعني پس از تحليل فرآيند، شناخت نسبتا خوبي براي اعضاي تيم حاصل شده است. مشكلات، ويژگي هاي مثبتي كه بايد حفظ شوند و بهبودهاي امكان پذير. بنابراين، فرصت خوبي است كه در يك جلسه طوفان ذهني اين نظرات را استخراج كرده و مستند سازيد.


3.    تصميم اوليه را درباره رفتار با فرآيند بگيريد.
پنج گزينه مختلف درباره رفتار با فرآيند، مقابل اعضاي تيم ارزيابي است:
-    حذف فرآيند: اگر فرآيند كلا غيرضروري است يا منافع آن توجيه كننده هزينه هايش نيست، مي تواند حذف شود. هرچند چنين حالتي كم تر اتفاق مي افتد.
-    برون سپاري فرآيند: در بسياري از فرآيندهاي فرعي كه كار اصلي سازمان محسوب نمي شوند، برون سپاري گزينه مناسبي است.
-    رها كردن فرآيند به حال خود: اگر فرآيند مشكلي ندارد، منشا مشكلات در جاي ديگري است. مثلا كسي از فرآيند تبعيت نمي كند و يا آموزش لازم است. قانون 10 درصد را اعمال كنيد، يعني اگر فرآيند جديد حداقل 10 درصد بهتر از فرآيند قبلي نيست، به حال خود رهايش كنيد.
-    بهبود فرآيند: در اين حالت، ساختار فرآيند مناسب است اما بايد بهينه سازي انجام گيرد.
-    طراحي مجدد فرآيند: فرآيند بايد كلا از نو طراحي شود.


4.    نقاط اهرمي فرآيند راشناسايي كنيد.
چه چيزي واقعا در اين فرآيند حائز اهميت است؟ نقطه اهرمي ممكن است يك فعاليت يا مرحله اي از فرآيند باشد كه تاثيري بيش از سهم خود بر عملكرد كل فرآيند دارد. بعيد نيست كه مشكل اصلي فرآيند در چنين نقاطي باشد.


5.    فرآيند را در برابر توانمندسازهاي شش گانه ارزيابي كنيد.
توانمندساز يكي از جنبه هاي فرآيند است كه آن را قادر مي سازد تا به طور مناسب انجام شود. توانمندسازهاي شش گانه عبارتند از: طرح گردش كار، فناوري اطلاعات، انگيزش و اندازه گيري عملكرد، نيروي انساني، خط مشي ها و قواعد، تجهيزات. اگر توانمندسازي موجود نباشد و يا نامناسب باشد، يك ضعيف ساز تلقي مي شود.


6.    گام هاي فرآيند را ارزيابي كنيد.
ارزيابي جزيي مراحل منفرد فرآيند را مي توان انجام داد. براي هر فعاليت مي توان چنين سوالاتي را مطرح كرد:
- آيا اين گام لازم است؟ آيا به نتيجه مفيدي منجر مي شود؟
- آيا يك مشتري منطقي و عاقل حاضر است براي آن پول بپردازد؟
- آيا فرد مناسبي اين كار را انجام مي دهد؟
- آيا اين فعاليت به نحو مناسب پشتيباني و پياده سازي شده است؟


7.    بر پيشنهاد دادن تمركز كنيد.
علاوه بر مستندسازي ارزيابي ها ممكن است جمع كردن و سازمان دادن ليستي از ايده هاي بهينه سازي فرآيند مفيد باشد. منظور، بهينه سازي هاي امكان پذير در فرآيند است كه هزينه و زمان كمي مي برند و نتيجه قابل توجهي دارند كه خيلي زود مشخص خواهد شد.


8.    تصميم نهايي را درباره رفتار با فرآيند بگيريد.
نگاه نهايي به آنچه تا به حال انجام شده داشته باشيد. هدف اصلي از اين بخش آن است كه هر نوع محدوديت يا الزامي كه كسب و كار ما مقرر داشته و بر روند انجام فرآيند اثرگذار است، شناسايي شود. بسياري از اين محدوديت ها و الزامات قابل مشاهده اند، چرا كه آن ها را در مدل تحليل با سمبل gateway در گردش كار فرآيند نشان داده ايم. اما تشخيص بقيه ممكن است نياز به دقت بيش تري داشته  باشد. با پرسيدن اين سوال كه "آيا اين تاييد يا تصميم گيري در فرآيند واقعا لازم است؟" مي توان به دنبال دليل وجودي هر نوع خط مشي، قاعده يا الزامي گشت.

در همين راستا، از آنجا كه بسياري از سازمان ها اين نرم افزار را به هر نحوي تهيه كرده اند، اما ممكن است زمان و يا نيروي متخصص ساخت فرآيند در پروسس ميكر را نداشته باشند، لذا گروه مديريت فرآيند پارس مي‌تواند به شما در پياده سازي و ساخت فرآيندهاي سازمان تحت اين نرم افزار كمك كند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ آذر ۱۴۰۲ساعت: ۱۲:۳۸:۰۸ توسط:آرزو موضوع:

معايب نرم افزار BPMS

يكي از معايب BPMS، احتمالاً سنگين بودن سرمايه‌گذاري اوليه در پياده‌سازي ابزارهاي نرم افزار BPMS براي بسياري از مشاغل كوچك است. همچنين طراحي، اجرا و نگهداري يك سيستم مديريت فرايند مي‌تواند بسيار هزينه‌بر باشد و بايد هزينه‌هاي تعمير و نگهداري زيرساخت‌ها را هم در نظر گرفت.

از ديگر معايب BPMS، پيچيدگي و طراحي دوباره‌ي تمام فرايندهاي سازمان است كه مستلزم صرف زمان و تلاش بسياري است. همچنين، ساختار آن به گونه‌اي است كه به كارمندان اجازه نمي‌دهد تا به هر طريقي كه خودشان مناسب مي‌دانند روي راه حل‌ها كار كنند. آنها بايد تابع فرايندهاي مشخص شده باشد و همين موضوع ممكن است باعث مقاومت كاركنان در استفاده و همسو شدن با BPMS شود.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ آذر ۱۴۰۲ساعت: ۱۱:۲۵:۱۷ توسط:آرزو موضوع:

مزاياي نرم افزار BPMS

افزايش كارايي و بهره‌وري
BPMS براي سازمان‌هايي كه تمايل دارند فرايندهاي كسب‌ و كارشان را بهبود دهند، ضروري است. اين سيستم با حذف گردش كارهاي اضافي، بهره‌وري را افزايش و عملكرد سازمان را ارتقاء مي‌دهد. همچنين درك و پياده‌سازي فرايندهاي كسب‌وكار را آسان‌تر مي‌كند.

 بهبود مستمر و چابكي
از مزاياي نرم افزار BPMS اين است كه سازمان‌ها مي‌توانند با ايجاد فرايندهاي تركيبي، چابكي را افزايش دهند و به‌سرعت با شرايط متغير بازار سازگار شوند. اين سيستم قابليت سفارشي‌سازي گردن كار را دارد تا آنها را با قوانين سازمان سازگاري كند.

كاهش هزينه‌ها
با استفاده از مزاياي BPMS هزينه‌هاي عملياتي كمتر به حاشيه سود بالاتر و بودجه سازماني بهتر منجر مي‌شوند. يك سيستم مديريت فرايند كسب‌وكار، فرايندها را كنترل مي‌كند و مطمئن مي‌شود كه آنها هيچ مسير غيرضروري را طي نمي‌كنند و يا اقدامات ناخواسته‌اي انجام نمي‌دهند. اين ابزار گلوگاه‌هاي فرايندها را از بين مي‌برد و ريسك سازمان را به حداقل مي‌رساند.

افزايش سودآوري
هنگامي كه سازمان‌ها عمليات ناكارآمد را حذف مي‌كنند، سود بيشتري به دست مي‌آورند. BPMS فرايندهاي موجود را بهبود مي‌بخشد تا سازمان بتواند راه‌حل‌هاي بهتري براي گردش كارها پيدا كند و با تخصيص درست منابع، هرگونه اتلافي را از بين ببرد. اين عمل، به طور قابل‌ توجهي زمان چرخه فرايند را تسريع مي‌كند.

تضمين انطباق و امنيت
سازمان‌ها بايد با مقررات مرجع خود مطابقت داشته باشند و از مزاياي BPMS همين مورد است كه مي‌تواند در اين زمينه به شما كمك كند. به‌طوري‌كه انطباق با استانداردها و الزامات نظارتي را تضمين مي‌كند. در نتيجه اجراي سياست‌ها و كنترل‌هاي داخلي نيز آسان‌تر خواهد شد. سازماني كه از BPMS استفاده مي‌كند ايمن‌تر، سازماندهي شده‌تر و قابل اعتماد تر است.

ديد كامل‌تر
هنگامي كه فرايندها استاندارد مي‌شوند، خطاهاي انساني كاهش مي‌يابند. تجزيه‌ و تحليل‌هاي بكار گرفته شده در BPMS به كاربران ديد بيشتري درمورد عملكرد فرايند داده مي‌شود و به آن‌ها كمك مي‌كند تا به‌سرعت گلوگاه‌ها را شناسايي كنند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ آذر ۱۴۰۲ساعت: ۱۱:۱۸:۴۱ توسط:آرزو موضوع:

7 مرحله براي ايجاد يك استراتژي هوش تجاري مدرن

هوش تجاري مي تواند عملكرد را افزايش داده و مزيت هاي رقابتي را براي شركت ها ايجاد كند. در ادامه هفت مرحله براي پياده سازي يك استراتژي موثر BI ارائه مي دهيم.

اجراي يك استراتژي موثر BI

نحوه اجراي استراتژي هوش تجاري

براي ايجاد و اجراي استراتژي BI وظايف مختلفي وجود دارد. به عنوان مثال، مديران IT و BI و ساير افرادي كه در برنامه ريزي آن دخيل هستند - CIO  يا مدير ارشد داده – نياز است كه به اين موارد توجه كنند:

• دريافت تاييديه و بودجه براي برنامه BI

• ساختار و كاركنان تيم BI

• طراحي معماري BI

• نرم افزار BI كه مورد استفاده قرار مي گيرد را انتخاب كنيد.

• براي شناسايي شاخص هاي كليدي عملكرد (KPI) و ساير معيارهاي تجاري براي رديابي با كاربران تجاري كار كنيد.

• آموزش كاربران به ابزارهاي BI

به عنوان بخشي از اين فرآيند، مراحلي وجود دارد كه بايد براي اطمينان از اين كه استراتژي شما مزاياي تجاري وعده داده شده را توليد مي كند، طي كنيد. در ادامه هفت مرحله ارائه مي دهيم كه به انتقال سازمان شما از استفاده از ابزارهاي ساده تجزيه و تحليل داده ها به رفع نيازهاي تحليلي تجاري فعلي و آتي با يك استراتژي موفق BI كمك مي كند.

ما در گروه مديريت فرآيند پارس مي توانيم ضمن بررسي فرآيندها و جريان كارهاي شما، امكان فرآيندهاي آماده پروسس ميكر را در سازمان شما فراهم آوريم.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۶ آذر ۱۴۰۲ساعت: ۰۱:۰۵:۱۷ توسط:آرزو موضوع:

تفاوت نرم افزار اتوماسيون اداري و BPMS

اهداف اجراي سيستم‌ها: هدف از اجراي نرم افزار اتوماسيون اداري، ساماندهي و نظام بخشيدن به فرايندهاي مرتبط با سازمان الكترونيكي دبيرخانه است. واحدهايي كه نياز به مكاتبات داخلي با هم دارند و يا در فرايند توليد نامه صادره و يا ثبت نامه وارده و پيگيري آن درگير هستند از آن استفاده مي‌كنند. در صورتيكه هدف از اجراي نرم افزار BPMS، ساماندهي، اجرا و بهبود فرايندهاي سازماني بوده كه ممكن است برخي بسيار عمومي و برخي بسيار تخصصي باشند.
روش استقرار و اجرا: معمولا استقرار، اجرا و آموزش نرم افزار اتوماسيون اداري طي يك برنامه از پيش تعيين شده با توجه به حدود و ثغور يك سازمان قابل ارائه خواهد بود. در صورتيكه استقرار يك BPMS  با در نظر گرفتن حيطه نفوذ آن در سطح كل فرايندهاي سازماني متفاوت بوده و با توجه به پيچيدگي فرايند قابل ارائه خواهد بود. به بيان ديگر فرايند استقرار اتوماسيون اداري كلاسيك و فرايند استقرار نرم افزار BPMS است.
كميته راهبري و مديريت سيستم متفاوت: كميته راهبري نرم افزار اتوماسيون اداري معمولا شامل همكاران دبيرخانه و مسئولين دفاتر بوده در صورتيكه كميته راهبري نرم افزار BPMS شامل زير كميته‌هاي تخصصي با اعضاي مالكين فرايند و كميته اصلي راهبري با هدف حفظ يكپارچگي زير فرايندها است.
آناليز محتوايي فرايند: امكان آناليز محتوايي فرايند در BPMS وجود دارد در صورتيكه با توجه به متن محور بودن نرم افزار اتوماسيون اداري، محدود آناليز در سطح متن بسيار محدود خواهد بود. با اين تحليل‌ها امكان توليد داشبوردهاي مديريتي وجود دارد. اين قدرت تحليل محتوايي مهمترين تفاوت نرم افزار اتوماسيون اداري و BPMS است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۶ آذر ۱۴۰۲ساعت: ۱۲:۵۶:۰۸ توسط:آرزو موضوع:

ويژگي ها و قابليت هاي ابزار BPMS-معيارهاي انتخاب نرم افزار مديريت فرآيند

نرم افزار BPMS شامل يك ابزار بصري طراحي فرآيند است كه به كاربران نسبتاً غير فني اجازه مي دهد فرآيند هاي سازماني و گردش كار را طراحي و آزمايش كنند. اين فرايندها معمولاً با استفاده از متدولوژي استاندارد (BPMN)  كه مخفف مدل فرآيند كسب و كار و نماد گذاري است – و (SOA) كه مخفف معماري سرويس گرا است – طراحي شده و با فرمت زبان قابل اجرا  (مانند XPDL يا ( BPEL) مي شوند.

موتور قوانين كسب و كار(Business rules engine)
كاربران مي توانند به عنوان بخشي از طراحي و اجراي فرآيند ، مجموعه هاي پيچيده اي از قوانين و شرايط تجاري ايجاد كنند.

مديريت گردش كار(Workflow management)
كاربران مي توانند جريانهاي كاري پيچيده را با هماهنگي تعامل بين افراد ، سيستم ها و داده ها ، طراحي ، آزمايش و اجرا كنند.

توليد كننده فرم (Form generator)
كاربران بايد فرم هاي وب را بدون مهارت برنامه نويسي يا برنامه نويسي بسازند و تغيير دهند.

همكاري (Collaboration)
اين نرم افزار ها  اغلب از مواردي مانند موضوعات بحث ، مديريت تصميم گيري و مديريت ايده پشتيباني مي كنند.

تجزيه و تحليل (Analytics)
كاربران بايد بتوانند معيارها و KPI ها را تعريف كرده و گزارش هاي استاندارد و سفارشي را اجرا كنند.

امكان يكپارچه سازي (Integrations)
هر چه تعداد ابزار هايي كه بتوانند با آن ابزار ارتباط برقرار كنند بيشتر باشد مزيت ابزار به حساب مي آيد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۹ آبان ۱۴۰۲ساعت: ۰۲:۱۱:۲۳ توسط:آرزو موضوع:

BPMS كم كد چيست؟

با توجه به وجود نرم افزارهاي متعدد bpms در كشور (اعم از BPMS ايراني و BPMS خارجي) يكي از شاخصهاي انتخاب آن كم كد بودن (Low Code) آن است.اما bpms كم كد به چه معناست؟ آيا بدين معنا كه كليه روالها بايستي به صورت درگ دراپي در سيستم ساخته شود؟ كاربر بايستي در چه حدي با دانش نرم افزاري آشنا باشد؟

بايستي بگوييم اينكه bpms بدون كد باشد معني ندارد. همه نرم افزارهاي bpms امكان كدنويسي را يكي از ويژگيهاي خود ميدانند و از محيط توليد كد پشتيباني مي‌كنند. اما اين نبايد بدين معني باشد كه هر كاري كه مي‌خواهيم انجام بدهيم بايستي نياز به كد زدن باشد. بحث كد زدن در bpms بستگي به ميزان پيچيدگي فرايند دارد. با ذكر چند مثال توضيح بيشتري ميدهيم.

مثال ۱: بررسي موجودي كالا براي فرايند درخواست كالا : در فرايند درخواست كالا در صورتيكه موجودي در انبار به ميزان مورد نظر نباشد سيستم بايستي فرايند درخواست كالا را فعال كند. بررسي موجودي كالا آيا بدون نياز به كد نويسي قابل انجام است؟ اگر نياز به صدا زدن وب سرويس باشد آيا نحوه صدا زدن آن بدون كد نويسي انجام پذير است؟

مثال ۲: ارتباط با سيستم كاركرد پرسنل : ممكن است شما داراي سيستم ساعت زني (تردد پرسنل) باشيد و نياز داشته باشيد اطلاعات كاركرد را در فرمهاي تايم شيت كه در نرم افزار bpms ساختيد رويت كنيد؟ نحوه لينك نرم افزار bpms به نرم افزار تردد بدون نياز به دانش SQL و يا استفاده از وب سرويس مقدور است؟

مثال ۳: اگر مي‌خواهيد فرايندهايي بسازيد كه نياز به محاسبات پيچيده داشته باشد چاره‌اي جز توليد فانكشن نداريد. اگر فانكشنها در حد عمليات ساده رياضي باشند به صورت ويژوال قابل استفاده هستند ولي اگر محاسبات مربوط به موجوديت ديگر باشد بايستي كمي كد زدن بلد باشيد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۹ آبان ۱۴۰۲ساعت: ۰۲:۰۰:۰۹ توسط:آرزو موضوع:

طراحي ديتا مدل در پروسس ميكر

در اين بخش مدل ذخيره سازي اطلاعات تعريف مي شود. در اينجا مي توان جداول سيستمي را تعريف كرد و به فرآيند و المنت هاي روي فرم هاي فرآيند لينك كرد تا اطلاعات به صورت مستقيم در جداول ذخيره شوند. بنابراين بدون هيچ كدنويسي در طول فرآيند متناسب با اطلاعاتي كه داخل فرم ها وارد مي شوند اين جداول به طور خودكار به روز مي شوند.  همچنين مي توان جداول مستقلي را تعريف كرد كه از اطلاعات اين جداول در طول فرآيند استفاده كرد يا اطلاعاتي كه در حين فرآيند توليد مي شود را در جداول ذخيره كرد براي گزارش گيري يا استفاده در فرآيند هاي ديگر. در همين راستا، از آنجا كه بسياري از سازمان ها اين نرم افزار را به هر نحوي تهيه كرده اند، اما ممكن است زمان و يا نيروي متخصص پروسس ميكر را نداشته باشند، لذا گروه مديريت فرآيند پارس مي‌تواند به شما در پياده سازي و ساخت فرآيندهاي سازمان تحت اين نرم افزار كمك كند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۷ آبان ۱۴۰۲ساعت: ۱۲:۲۲:۲۵ توسط:آرزو موضوع:

استاندارد BPMN چيست و به چه دليل BPMN را انتخاب كنيم؟

BPMN مخفف عبارت Business Process Modeling Notation به معني نشانه‌گذاري مدل‌سازي فرآيندهاي كسب و كار است. BPMN يك استاندارد است و نمادهاي گرافيكي را به عناصري معمول براي اكثر فرآيندهاي كسب و كار مانند فعاليت‌ها، رويدادها و دروازه‌ها اختصاص مي‌دهد.

 

چگونگي شكل گيري استاندارد BPMN

 

اين نشانه‌ها در ابتدا توسط موسسه مديريت فرآيند‌هاي كسب‌و‌كار ايجاد شد و سپس به گروه غيرانتفاعي و انجمن بين‌المللي Object Management كه در سال ۱۹۸۹ تاسيس شده بود، پيوست.
در ابتدا هدف معرفي نمادهاي گرافيكي بود كه به عنوان زبان مدل‌سازي فرآيندهاي كسب‌وكار BPML ارائه شود و در مقايسه با BPEL، قابليت اجرايي شدن توسط BPMSها را داشته باشد.
BPMN براي اولين بار توسط BPMI) Business Process Management Initiative) توسعه داده شد.
زبان مدل‌سازي فرآيند BPMN 2.0 با هدف خلق يك زبان استاندارد براي مدل‌سازي فرآيند‌هاي كسب‌و‌كار توسعه يافت.
بدين معني كه در هنگام طراحي يك دياگرام فرآيند، از نمادهايي استفاده مي‌كنيد كه اعتباري و استانداردي جهاني دارند و توسط بسياري از حرفه‌اي‌هايي كه به اين علامتهاي استاندارد بين المللي اشراف دارند، قابل درك است.

 

كاربرد نرم‌افزار BPMN براي طراحان فرآيند كسب و كار

 

• ارتباط ميان متقاضيان و ذينفعان فني و غيرفني در زمينه فرآيندهاي تجاري
• درك جامع و اشراف بر شكاف دانشي فرآيندهاي كسب‌وكار
• نمايش ديجيتال فرآيندها در يك بستر نرم‌افزاري
• بهينه‌سازي فرآيندهاي كسب‌وكار به وسيله ي نمايش دادن ناكارآمدي و تنگناها

 

چرا از نشانه‌گذاري استاندارد مدل‌سازي فرآيند كسب و كار (BPMN) استفاده كنيم؟

 

از جمله عواملي كه باعث پايين آمدن كيفيت كالا و توليد شود ، شكاف‌هاي دانشي داخل سازمان، فرآيندهاي تك منظوره و شيوه‌هاي كسب و كار ناكارآمد است
"اگر از نشانه‌گذاري استاندارد جهت مدل‌سازي فرآيند استفاده كنيد ، سازمان شما مي تواند گردش كار داخلي خود را جهت پيدا كردن گلوگاه‌ها يا محدوديت عملكرد ناشي از حجم بالاي كار و ناكارآمدي تعريف نمايد."
با اين حال، قبل از شروع طراحي گردش كار سازمان، مجموعه علائم مدل‌سازي را كه براي استفاده مدنظر داريد؛ بررسي نماييد
انتخاب نماد درست، كليد طلايي برقراري ارتباط بين تمام ذينفعان در هر فرآيند كسب و كار است.

اگرميخواهيد علائم مناسب را جهت مدل‌سازي انتخاب نماييد ، بايد اقداماتي كه مطابق با الزامات زير باشند را در نظر بگيريد.

1. داشتن قابليت درك متقابل توسط تمام شركت‌كنندگان فرآيند
اگر از نشانه‌گذاري غير استاندارد مدل‌سازي فرآيند كسب و كار استفاده نماييد اين امكان پيش خواهد آمد كه ذينفعان فرآيند تمايل داشته باشند كه براي نمادهاي يكسان، تفسيرهاي خود را از نماد داشته باشند.
كه در نهايت منجر به درك متفاوتي از يك فرآيند مي‌شود كه خود عامل بازدارندهاي در مسير پيشرفت سازمان است .
استفاده از يك مجموعه نماد استاندارد شده كه به خوبي مستند شده باشند ، ميتواند فهم متقابل و جامع از جريان كار را تسهيل دهد و مبنايي براي حل خطاها و بهينه‌سازي فرآيندها ايجاد نمايد.

2. امكان تحويل بر روي كاغذ توسط ابزار مدل‌سازي فرآيند ديجيتال
علائم مدل‌سازي درست كسب‌وكار بايد علاوه بر ارتقاء سطح ارتباط بين كاربران تجاري، يك زبان مشترك براي كاربران فني و غيرفني را نيز فراهم كنند.
كاربران كسب‌وكار بايد بتوانند فرآيندها را بر روي كاغذ طراحي نموده و آنها را جهت ترجمه به زبان ديجيتال به برنامه‌نويسان ارائه دهند .
مدل‌سازي نمادهايي كه تعاريفي از جنس كد براي هر نماد در نمادسازي فرآيندها را دارند، براي پر كردن فاصله بين كاغذ و صفحه نمايش ايده‌آل هستند.

3. سهولت انتقال ميان اغلب نرم‌افزارهاي مدل‌سازي فرآيند كسب‌وكار
بسياري از شركت‌ها، خصوصا شركت‌‎هايي كه بخش‌هاي متعدد و مستقل دارند يا از ERP استفاده مي‌كنند ، براي مدل‌سازي فرآيند چندين ابزار را پياده‌سازي مي‌كنند،
اين امر مي‌تواند هنگام تلاش براي استانداردسازي و بهينه‌سازي فرآيندهاي كسب‌وكار در سراسر شركت، مشكل‌ساز باشد.
انتخاب يك مجموعه از نمادهاي مدل‌سازي فرآيند كسب‌وكار معمول در فرآيندها، اجازه مي‌دهد شركت شما انتقال فرآيندها را از نرم‌افزار به برنامه به آساني انجام دهد.
از سوي ديگر اين امر به رفع خطاهاي بالقوه‌اي كه هنگام تلاش براي تبديل بين نشانه‌هاي مختلف بوجود مي‌آيند؛ كمك مي نمايد

 

به چه دليل BPMN 2.0 را انتخاب كنيم؟

 

استاندارد BPMN 2.0 به دليل انعطاف پذيري و سهولت در استفاده، به عنوان يك ابزار مدل‌سازي كسب و كار مناسب شناخته شده است.

 

دلايل انتخاب BPMN 2.0


• BPMN 2.0 باعث سهولت برقراري ارتباط بين كاربران تجاري مي شود

 

اكثر شركت‌ها بطور مداوم به دنبال راه‌هايي براي كاهش هزينه‌ها، افزايش بهره‌وري و بهبود سطح رضايت مشتري هستند. درحاليكه بسياري از سازمانها به دنبال منابع خارجي جهت ايجاد تغييرات هستند، تنها عده محدودي تجزيه و تحليل فرآيندهاي داخلي را براي يافتن منابع پنهان و فرصت‌هاي رشد بررسي مي‌كنند. شركت‌هايي كه از ابزارهاي مديريت فرآيند استفاده كرده و به پياده‌سازي BPMN در سازمان براي شناسايي شكاف دانش داخلي و افزايش بهره‌وري مي‌پردازند ؛ در عين بهبود منابع مصرفي در زمان و هزينه‌ها نيز به ميزان قابل توجهي صرفه‌جويي مي‌كنند. در اين صورت نه تنها هر فرآيند شفاف سازي مي‌شود، بلكه همه ذينفعان ابزارهايي مناسب جهت برقراري ارتباط درمورد چگونگي بهبود فرآيندهاي كسب و كار را دارا مي‌باشند. از اينرو شرايط لازم براي يك استاندارد واحد براي طراحي فرآيند در كل سازمان ايجاد مي‌شود. هركدام از ذينفعان اكنون مي‌توانند ببينند كه چگونه تمامي كاركنان وظايف خود را براي از بين بردن اختلافات و انجام موثر كارها انجام مي‌دهند. شركت‌هايي كه نرم‌افزار BPMN را در سراسر شركت خود پياده‌سازي كرده‌اند، كاهش هزينه و افزايش بهره‌وري از دارايي‌هاي موجود را شاهد بوده‌اند. همچنين با بهينه‌سازي فعاليت‌ها و استفاده از يك سيستم يكپارچه، خطا ها كاهش يافته و مزاياي بسياري بدست مي آيند.


• BPMN 2.0 نرم‌افزاري يكپارچه است

BPMN براي پاسخ‌دهي به تقاضاي عظيم دنياي امروز براي كيفيت بالا و استانداردهاي سازگار در سراسر صنايع و بسترهاي نرم‌افزاري تكامل يافته است. براي استفاده ديجيتالي، BPMN تعريفي از جنس XML را براي هر عنصر فراهم مي‌كند، كه مفهوم آن را به يك تفسير واحد نسبت مي‌دهد. اين امر در صورتيكه چند نفر قصد داشته باشند معاني مختلفي را به علامت‌هاي رايج اختصاص دهند، باعث عدم سردرگمي مي‌شود. همچنين زبان XML اجازه مي‌دهد تا خواندن مدل معنايي BPMN 2.0 در هر دو فرآيند اجرا و شبيه‌سازي انجام شود. بنابراين، شركت‌ها مي‌توانند از BPMN در تمامي برنامه‌هاي كاربردي نرم‌افزارهاي سازماني جهت بدست آوردن وضوح و بينش در فرآيندهاي كسب و كار استفاده كنند.


• BPMN 2.0 توسط ايزو تاييد شده است

سازمان بين‌المللي استاندارد (ISO) ، استاندارد BPMN را بعنوان وسيله‌اي براي استانداردسازي فرآيندها در سراسر بازار جهاني بكار برده است. اين سازمان خاطرنشان كرد كه با يكپارچه ساختن BPMN با استانداردISO/IEC ۱۹۵۱۰: ۲۰۱۳ خود، نياز به يك نماد كه قابل درك توسط همه كاربران تجاري، (از تحليلگران كسب و كار، تا توسعه‌دهندگان فني، تا افرادي كه درگير در كسب و كارند و با فرآيندها سروكار دارند) را رفع مي‌كند. سازمان بين‌المللي استاندارد معتقد است كه آخرين استاندارد بين المللي (تا سال ۲۰۱۳) بهترين شيوه‌ها را براي تعريف نشانه‌ها و معاني دياگرام‌هاي مورد استفاده براي همكاري، پردازش و ارزيابي فعاليت‌هاي تجاري در ميان شركت‌ها، صنايع و بازار نشان مي‌دهد.

 

مزاياي استاندارد BPMN

 

• BPMN از مديريت فرآيند‌هاي كسب‌و‌كار پشتيباني مي كند.
• BPMN قادر است يك طرح بصريِ ساده براي كاربران غير‌حرفه‌اي ارائه دهد تا به وسيلهٔ آن درك بهتري از مفهوم نشانه‌ها داشته باشند.
• BPMN قادر است شمايي ساده از فرآيند‌هاي پيچيده در يك فرم قابل فهم را به نمايش درآورد.
• BPMN قادر است اختلالاتي كه در ارتباط بين مراحل طراحي فرآيند، پياده‌سازي، اجرا و مديريت به وجود مي آيند را كاهش دهد.
• با چنين سطحي از دركي بصري كه نماد‌هاي BPMN 2.0 ارائه مي‌دهند، قادر خواهيم بود به راحتي به يك زبان مشترك با ديگر متخصصان درگير در فرآيند BPM از جمله تحليل‌گران كسب و كار، مجريان اقدامات در فرآيند‌ها و همچنين مديراني كه دسترسي به داده‌ها دارند برسيم؛ و كنترل و نظارت بر فرآيندي كه آن‌ها بايد درك كنند را ساده كنيم.

به طور خلاصه، زبان مدل‌سازي BPMN زباني واحد ميان همه سطوح درگير در مديريت فرآيند و متخصصان مي‌سازد كه روند مديريت فرآيند را نزد آن‌ها ساده‌تر مي‌كند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۰ شهريور ۱۴۰۲ساعت: ۱۲:۳۵:۰۷ توسط:آرزو موضوع:

مقايسه BPMS و SharePoint: كدام يك براي شما مناسب تر است؟

شيرپوينت (SharePoint) يك بستر مشترك مبتني بر وب است كه به عنوان يك سيستم مديريت اسناد و ذخيره سازي اسناد به فروش مي رسد و bpms يك رشته در مديريت عمليات است كه در آن افراد از روش هاي مختلفي براي كشف، الگوسازي، تجزيه و تحليل، اندازه گيري، بهبود، بهينه سازي و خودكارسازي فرايندهاي تجاري استفاده مي كنند. در ادامه اين بحث به مقايسه BPMS و SharePoint خواهيم پرداخت.

معيارهاي انتخاب BPMS و SharePointچيست؟

اگر قصد خريد يك نرم افزار مناسب جهت بهبود بخشيدن به گردش كارهاي سازمان تحت نظارتتان را داريد، بايد دونكته مهم را در نظر بگيريد:
• توجه به ابعاد سازماني: تعيين اسكوپ سازمان (كوچك، متوسط، بزرگ)
• ميزان بلوغ سازماني: مقدار نفوذ و زيرساخت هاي يك سازمان براي مديريت فرآيندها

البته مديران در انتخاب نهايي محصول بايد به موارد اختلاف هر يك از نرم افزارها توجه كافي نمايند، زيرا يك اشتباه ساده در انتخاب نرم افزار باعث تحميل هزينه هاي مالي و زماني جبران ناپذيري خواهد شد.
اگر سازمان شما از ابعاد كوچكي برخوردار است، مي توانيد باتوجه به گردش كارهاي نسبتاً ساده اي كه دارد و البته صرفه ي اقتصادي، از نرم افزار SharePoint براي خودكارسازي فرآيندها استفاده كنيد.
از طرفي اگر ابعاد سازماني درحد متوسط يا بزرگ باشد، راهكار نرم افزاري BPMS در تمام سطوح بلوغ سازماني كاربرد گسترده اي خواهد داشت.
اگر شما نياز به يك مدل فرآيندي ساده و تعاملي داريد كه در سطح محلي و با يك جريان كار واضح براي پشتيباني از تغييرات اداره مي شود نرم افزار SharePoint را مي توانيد انتخاب كنيد .
همچنين براي جمع آوري محتوا جهت ايجاد يك شبكه داخلي، ساخت پورتال كسب و كار، مديريت محتوا و بهبود همكاري ها هم مي توانيد از SharePoint استفاده نماييد.

جهت ايجاد مصوبات براي گردش مجموعه اسناد، شيرپوينت داراي پيكربندي قابل انعطافي است كه مستندات را قادر ميسازد تا قبل از انتشار يافتن، در دسترس كاربران قرار گرفته و سپس تاييد و تصويب شوند.
SharePoint به كاربراني كه نياز به سيستم قدرتمند دارند، اين امكان را مي دهد تا گردش هاي كاري ۳ حالتي خارج از چهارچوب ايجاد كنند.
همچنين زماني كه نياز چنداني به يكپارچگي محكم با داده هاي ديگر سيستم ها، پردازش هاي پيچيده، مدل سازي، بهينه سازي و رصد اطلاعات نداريد، انتخاب SharePoint مي تواند برايتان گزينه مناسبي باشد.

 

قابليت هاي SharePoint

 

شيرپوينت به عنوان يك پورتال، ابزار Collaboration و مديريت مستندات مي تواند نقش موثري در سازمان ها داشته باشد ولي گردش كار آن بخش كوچكي از اين ابزار است كه عملاً نمي تواند جايگزين فرآيند وBPMS در سازمان شما شود.
شيرپوينت به عنوان ابزاري مستقل براي ارايه مديريت فرآيندهاي كسب و كار ساخته نشده است و اين دليلي است كه مايكروسافت را به جست و جوي شركاي برنامه هاي يكپارچه با شيرپوينت (Third Party ها) نظير AgilePoint ،Global 360 ،K2 ،Nintex براي تامين نيازمندي هاي BPM كاربران ترغيب مي كند.

بنابراين اگر قصد داريد از شيرپوينت به عنوان ابزار نرم افزار BPMS استفاده كنيد، براي دسترسي به قابليت هاي عمومي ابزارهاي BPMS جهت برطرف سازي نيازمندي هاي سازمان، لازم است ابزارهاي سوم شخص و قابليت هاي هركدام را بررسي كرده و بر توسعه سفارشي با محيط هاي برنامه نويسي مثل Visual Studio برنامه ريزي نماييد.

توليد كنندگان برنامه هاي كاربردي فرآيندگرا و كساني كه با ابزار SharePointفرآيندهاي سازمان را به نرم افزار تبديل مي كنند، متحمل كدنويسي هاي سنگين و پيچيده مي شوند كه بر هزينه ي كل مالكيت (Total غير مجاز مي باشدt Of Ownership: TCO) اضافه مي شود.
اگرچه خريد ابزار BPMS مي تواند داراي هزينه لايسنس باشد ولي در مقابل، هزينه ي كل مالكيت و ريسك كمتري خواهد داشت.

 

چرا BPMS را انتخاب مي كنيم؟

 

ابزارهاي BPM مي توانند فرآيندها را با قوانين مربوطه هدايت و كنترل نمايند كه اين امر مستقل از جريان كار مي باشد. BPMSها انعطاف پذيري بيش تري دارند و از تغييرات، سريع تر پشتيباني مي كنند.
بيش تر نرم افزارهاي BPMS قابليت هاي يكپارچه سازي در قالب نرم افزارها و يا ارتباط دهنده هاي OTB كه در اكثر سازمان هاي بزرگ رايج شده اند را نيز در بردارد.
شخصي سازي جريان كارها و يا يكپارچه شدن با سيستم هاي ديگر هم جزو ويژگي هاي BPMS است.
ترسيم نمودن نيازهاي اساسي و مطابقت آن ها در سطح فعاليت ها با يك ديد جامع، به كارگيري فرآيندها در موبايل، سيستم هاي خانگي و لپ تاپ، مرتب كردن فرآيندها و همكاري ها كه پشتيباني و بهبود سريع را تضمين نمايد، ارايه بهبود مستمر بدون تكيه زياد بر كد نويسي و IT جزو ويژگي هاي BPMS ها است.

 

مقايسه نهايي دو نرم افزار BPMS و SharePoint

 

• BPMS و SharePoint شايد ظاهر يكساني داشته باشند، اما آنچه درون آن ها اتفاق مي افتد، كاملا متفاوت است.
• SharePoint بر خلاف BPMS، توانايي انجام كارهاي تكراري پرسنل را ندارند.
• اگر مي خواهيد بين نرم افزارهاي مختلف سازمان ارتباط برقرار كنيد، در نظر داشته باشيد كه ارتباط با ساير نرم افزارهاي سازماني توسط SharePoint نسبت به BPMS بسيار ضعيف تر است.
• امكان تغييرات جديد در فرآيند، فقط در BPMS وجود دارد.
• خدمات SharePoint در حد ارجاعات ساده و تك مرحله اي است، اما ارجاعات در BPMS براساس شرايط بسيار پيچيده و چند مرحله اي مطابق رويه هاي كسب و كار صورت مي گيرد.
• ذخيره سازي اطلاعات در SharePoint ساختار يافته نيست و درنتيجه گزارش گيري هاي آن درحد آماتور است. اما ذخيره سازي مهندسي شده اطلاعات در BPMS، موجب استخراج بسيار حرفه اي گزارش و داده كاوي پيشرفته براي مديران سازمان مي شود.
• با توجه به رويكرد انحصار طلبانه ي مايكروسافت ، سطح استقلال خريدار در SharePoint بسيار پايين است. در حالي كه در BPMS با توجه به سياست سرويس گرايي در آن، سطح استقلال خريدار، بسيار بالا خواهد بود.

در همين راستا، از آنجا كه بسياري از سازمان ها اين نرم افزار را به هر نحوي تهيه كرده اند، اما ممكن است زمان و يا نيروي متخصص ساخت فرآيند در پروسس ميكر را نداشته باشند، لذا گروه مديريت فرآيند پارس مي‌تواند به شما در پياده سازي و ساخت فرآيندهاي سازمان تحت اين نرم افزار كمك كند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۰ شهريور ۱۴۰۲ساعت: ۱۲:۲۹:۴۸ توسط:آرزو موضوع: